ACs-Sammelthread

      ACs-Sammelthread

      Hier findet ihr eine Liste gängiger ACs der 8. Edition. Bitte hier nicht posten, ich kümmere mich um die Aktualisierung des Threads. Anmerkungen zu den ACs könnt ihr in die jeweils verlinkten Threads posten, Vorschläge für zusätzliche ACs, die hier aufscheinen sollen per PM an mich.

      - Ruffy AC (Stand 6.5.2011)

      - ETC (Stand 6.5.2011)

      - Champions Choice 8.0 (Stand 6.5.2011)
      Es war einmal ein hässlicher Blaubarsch. Der war so hässlich, dass alle Leute gestorben sind. Ende

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      Allgemeine Beschränkungen/Grundregeln:

      - 2500 Punkte
      - Erlaubt sind alle aktuellen Armeebücher (keine Kampagnenbücher) sowie Chaoszwerge und Söldner
      - keine besonderen Charaktermodelle/Einheitenchampions (Ausnahme: Legendäre Söldnerregimenter)
      - jede Heldenauswahl maximal dreimal
      - jede Kerneinheit maximal viermal
      - maximal zwei Modelle mit Thunderstomp (Modelle mit Stärke 4 oder weniger zählen nicht gegen dieses Limit)
      - maximal 5 Kriegsmaschinen (davon maximal 3 mit Schablone, Kanonen zählen auch hierzu, ebenso wie der Dampfpanzer und Technikusse mit Taubenbomben)
      - maximal 55 Modelle mit Schusswaffen/-attacken (Goblins und Kohorten-Skinks zählen jeweils als 0.5, Gnoblars und Kriegsmaschinen zählen nicht gegen das Limit)
      - Reittiere (alle Arten) und Reiter geben ihre Siegespunkte auch separat ab

      Einheitengrößen sind wiefolgt beschränkt:

      - 4 oder weniger Punkte pro Modell: maximal 50 Modelle pro Einheit
      - 4,5 bis 9 Punkte pro Modell: maximal 40 Modelle pro Einheit
      - 10 bis 15 Punkte pro Modell: maximal 30 Modelle pro Einheit
      - 16 bis 20 Punkte pro Modell: maximal 20 Modelle pro Einheit
      - 21 bis 39 Punkte pro Modell: maximal 15 Modelle pro Einheit
      - 40+ Punkte pro Modell: maximal 12 Modelle pro Einheit

      Die Punktekosten beziehen sich immer darauf, was ein normales Einheitenmodell inklusive Ausrüstung kostet, Kommando-Upgrades spielen keine Rolle.
      Um die Kategorie von gemischten Einheiten (Skink-Kohorte mit Kroxigor oder Squigherde zB) zu ermitteln, berechnet man den Punktekosten-Mittelwert einer Minimaleinheit und rundet auf (Beispiel: 10 Skinks +1 Kroxigor = 105 Punkte; 105/11 = 9.x = aufgerundet 10, daher maximal 30 Modelle pro Einheit). Eine Einheit gilt nur dann als gemischt, wenn sie tatsächlich unterschiedliche Modelle aufstellt, die Option darauf macht sie nicht automatisch schon zu einer gemischten Einheit.
      Das jeweilige Maximum kann nicht durch die Beschwörung zusätzlicher Modelle überschritten werden.


      Magiebeschränkung:

      - gebundene Zauberspreuche koennen von einem Modell nur jeweils einmal pro Magiephase gewirkt werden (Ausnahme Baumältester - darf 2 mal Baumsänger zaubern)
      - pro Magiephase duerfen maximal 10 Energiewuerfel eingesetzt werden und maximal einer mehr als die Winde der Magie ergeben haben (trotzdem nie mehr als 10)
      - keine Totale Energie (aber trotzdem Kontrollverlust) bei zwei oder mehr Sechsen
      - der maximale Bonus, den man auf einen Komplexitätswurf bekommen kann, ist +5, darüber hinausgehende Boni werden für den Wurf ignoriert
      - maximal 1 Loremaster (darf nicht verwendet werden, um die Lehre des Lebens, die Lehre der Schatten oder die Lehre des Todes zu kennen)
      - eine Armee darf maximal 4 Sprüche aus der Lehre des Lebens, der Lehre der Schatten und der Lehre des Todes enthalten (insgesamt, nicht jeweils)
      - gegen die Zaubersprüche Bewohner der Tiefe, Finale Transmutation, Höllentor S11-12 Effekt und Grauenhaften 13ter darf "Achtung Sir!" eingesetzt werden (normale Voraussetzungen für "Achtung Sir! vorausgesetzt")

      Bannbeschränkung:

      - maximal 2 Auto-Dispels (der Kubus der Dunkelheit und Zauberspruch-Vernichter gelten als 2 Auto-Dispels)
      - pro Magiephase duerfen maximal 2 Bannwuerfel mehr eingesetzt werden, als man durch die Winde der Magie bekommen hat

      Verbotene Magische Gegenstände/Fähigkeiten/?:

      Sirenengesang
      Große Ikone der Verzweiflung
      Drakenhofbanner
      Buch von Hoeth
      Energiespruchrolle
      Unvergängliche Wut (für Dämonenprinzen erlaubt)
      Seelenverschlinger
      Bewahrende Hände der Alten
      Fozzrik's Folding Fortress

      Armeespezifische Beschränkungen:

      Dämonen:
      - maximal 2 Einheiten Bluthunde
      - maximal 6 Flamer

      Dunkelelfen:
      - maximal 1 Hydra
      - die Kette von Kalaeth darf nicht von Kommandanten und von berittenen Modellen getragen werden

      Vampire:
      - maximal 5 Gespenster (inklusive einer eventuellen Banshee)
      - der Helm der absoluten Kontrolle darf nicht bei Verfluchten/Fluchrittern mit dem Banner der Huegelgraeber oder dem Strigoibanner und bei Einheiten in Hordenformation angewandt werden
      - jedes Charaktermodell darf Van Hels Totentanz maximal einmal pro Magiephase zu sprechen versuchen
      - maximal 1 Nekromant mit Van Hels Totentanz und kein Buch des Arkhan in der Armee, wenn ein solcher Nekromant verwendet wird

      Imperium:
      - maximal 1 Dampfpanzer
      - maximal 1 Raketenlafette

      Bretonen:
      - Ritter des Königs sind keine Pflichtauswahl (also nicht 1+ Einheiten)
      - maximal 1 Trebuchet

      Zwerge:
      - die Meisterrune der Herausforderung darf nicht mit der Rune der Bruderschaft kombiniert werden
      - Durchschlagsrunen dürfen auf maximal einer Grollschleuder angebracht werden und jede Durchschlagsrune auf einer Grollschleuder zählt als zusätzliche Kriegsmaschine ohne Schablone (eine Grollschleuder mit zwei Durchschlagsrunen würde also als als 3 Kriegsmaschinen zählen, davon eine mit Schablone)
      - maximal 1 Orgelkanone

      Echsenmenschen:
      - maximal 2 Feuersalamander
      - Ein Slann darf maximal 2 Disziplinen erhalten, wobei Becalming Cogitation nicht mit Focused Rumination kombiniert werden darf
      - maximal 1 Ehrwuerdiges Stegadon (inklusive Reittiere fuer Charaktermodelle)

      Krieger des Chaos:
      - die Hoellenmarionette darf nur bei eigenen Kontrollverlusten eingesetzt werden
      - maximal 1 Todbringer
      - befinden sich Auserkorene Chaoskrieger in der Armee, darf maximal ein Kriegsschrein eingesetzt werden
      - maximal 15 Auserkorene Chaoskrieger in der Armee
      - das 12er-Ergebnis auf der Auge der Götter-Tabelle wird immer wiederholt

      Hochelfen:
      - seltene Auswahlen dürfen dreifach genommen werden

      Waldelfen: -

      Khemri:
      - 2750 statt 2500 Punkte
      - es dürfen maximal 12 Anrufungswürfel pro Magiephase eingesetzt werden (zusätzlich zu Energiewürfeln für gebundene Sprüche)
      - maximale Einheitengrößen sind nur den allgemeinen Beschränkungen nach limitiert, die Einheitenmaxima entsprechend dem Armeebuch sind nichtig
      - kein Wizarding Hat

      Skaven:
      - maximal 1 Höllengrubenbrut
      - maximal 1 Warpblitzkanone
      - die Doomrocket, die Bronzesphäre und jedes angefangene Paar Waffenteams zählen als Kriegsmaschine (wobei die Doomrocket als Schablonen-Kriegsmaschinen zählt und Waffenteams, die eine Schablone verwenden, als jeweils 0.5 Schablonen-Kriegsmaschinen zählen)
      - maximal 2 große Ziele

      Orks und Goblins:
      - maximal 9 Fanatics
      - Kamikazekatapulte zählen als Kriegsmaschinen mit Schablone
      - die Extrawürfel von Nachtgoblin-Schamanen zählen gegen das Energiewürfellimit

      Ogerkönigreiche:
      - 2750 statt 2500 Punkte
      - Ogerbullen sind keine Pflichtauswahl (also nicht 1+ Einheiten)
      - Gnoblars (auch Fallensteller) dürfen bis zu 4 mal aufgestellt werden, unabhängig von der Anzahl der BUlleneinheiten und Jäger
      - Rhinoxreiter sind erlaubt (gelten als monströse Kavallerie)

      Tiermenschen: -

      Chaoszwerge nach Kriegerischen Horden:
      home.comcast.net/~fleschjosephp/S...schaosdwarf.pdf
      - vom Kelch der Finsternis abgezogene Energiewürfel zählen als eingesetzt
      - die Mindestgröße für Hobgoblin-Wolfsreiter-Einheiten beträgt 5 Modelle (Wolfsreiter zählen außerdem als eigene Kerneinheit)
      - Stierzentauren sind Kavallerie
      - maximal 1 Tremorkanone

      Söldner:
      - 2750 statt 2500 Punkte
      DoW: alamogt.com/pdf/dogs-of-war.pdf
      RoR: alamogt.com/pdf/regiments-of-renown.pdf
      Mengil: sactosaws.com/SAWSChallenge/R...-manflayers.pdf
      Rhinox Riders: houstonfb.com/RhinoxCavalry.pdf
      - Albioncharaktere zählen als Helden
      - der Goblinschnitter zählt als seltene Einheit (W7 gegen Fernkamp, W4 im Nahkampf, 4 LP, zuerst werden normale Slayer entfernt und dann Malakai)
      - Asarnil zählt als Held
      - Bronzino wird bei der Aufstellung innerhalb von 3 Zoll um seine Kanone plaziert
      - Rhinoxreiter sind erlaubt (gelten als monströse Kavallerie)
      - Ogereinheiten dürfen weiterhin wie im Armeebuch beschrieben in Söldnerarmeen eingesetzt werden

      Chaoszwergen-FAQ:

      Q. The Chaos Dwarfs army list indicates that the army may select common
      magic items from the rulebook, however, there are no points costs listed
      for the items. How many points are each of the common magic items?

      A. Use the points costs for the common magic items
      listed in the 8th edition Rulebook.

      *****

      Q. What does the term "Lapping Around" refer to in regards to Sneaky Gitz?

      A. Ignore all the references to "Lapping Around". "Lapping Around" was
      a main rule from Warhammer 6th edition and it no longer applies.

      *****

      Q. What is the correct number of crew for Hobgoblin Bolt Throwers?

      A. 2.

      *****

      Q. Are Flying moves affected by the Earthshaker's special rules?

      A. Yes. The Earthshaker's description states "Any troops within this
      distance in inches from the centre of the template move at half rate in
      their next turn...". No exceptions for flyers are noted.

      *****

      Q. Are charge moves affected by the Earthshaker's special rules?

      A. Yes, halve the total of movement rate plus variable charge range (or just variable range in case of random movement) and round up.

      *****

      Q. Are Chaos Dwarfs players supposed to use the Orcs & Goblins Army Book?

      A. Yes, replace the Special unit entries in Ravening Hordes for the Orc Boyz,
      Goblins and Black Orcs with the following army list entries from the Orc
      & Goblin Armies book: Goblins, Orc Boyz, Orc Arrer Boyz, and 0-1 units of
      Black Orcs. Orc Boyz may be upgraded to Big'Uns as per the normal rules
      in the book. All these units count as Special units in the Chaos Dwarf
      army.
      Troops described in the Orc & Goblin boook follow the rules there rather
      than the shorthand versions in Ravening Hordes, but are not allowed to
      take magical banners from their book.
      Hobgoblins suffer Animosity just as a unit of Goblins would in the
      Orc & Goblin book. This replaces the animosity rule in Ravening Hordes.

      *****

      Q. What is the correct description for Blunderbusses?

      A. P.32: Blunderbuss rules. The last two sentences should be changed
      from "Hits are resolved at S3 if firing in 1 rank, S4 if firing in 2
      ranks and S5 if in 3 or more ranks. Ranks must be complete to count."
      to "Hits are resolved as S3 plus 1 per extra rank up to S5. Ranks count
      if at least 5 wide. Characters inside the unit will not effect
      the unit?s fire."

      *****

      Q. How exactly do Chaos Dwarf Blunderbusses work with the Stand and
      Shoot charge reaction?

      A. If the chargers start within 12" then any models within 12" may be hit.
      If the chargers are outside 12", every model in the charging unit's front
      rank is hit on 4+.

      *****

      Q. Do Blunderbuss units need line of sight and range to a declared enemy
      target unit in order to shoot?

      A. Yes, as no exceptions to the main rulebook requirements for these
      items are listed in the Blunderbuss special rules. Note however that
      all enemy models caught in a Blunderbuss unit's 'fire zone' will be hit
      as normal, regardless of whether or not they belong to a enemy unit which
      the Blunderbuss unit has LoS to.

      *****

      Q. Do enemy characters / champions hit by a Blunderbuss unit's 'fire
      zone' receive a Look Out Sir! roll (provided there are five or more
      rank and file models in the unit with them)?

      A. Yes.

      *****

      Q. Is a Blunderbuss unit allowed to shoot if the 'fire zone' will cover
      friendly models?

      A. No.

      *****

      Q. How do I resolve the shooting of a unit of Chaos Dwarf Blunderbusses
      that is firing from inside a house?

      A. Nominate the enemy unit you would like to fire at. Every model in that
      unit within 12" of the building is hit on a roll of 4+. The hits are resolved at
      S3.

      Söldner-FAQ:

      Q. Is it legal for a living Dogs of War character to join an Undead unit?

      A. No.

      *****

      Q. How are named standard bearers from Regiments of Renown handled
      in terms of capturing / losing standards?

      A. If the named standard bearer dies, the standard is taken up by a
      normal trooper.

      *****

      Q. When engaged in close combat with an enemy unit to their front, how
      many ranks do pikeman fight in?

      A. Provided the unit has enough ranks, four ranks if the unit was
      stationary or three ranks if the unit charged that turn.

      *****

      Q. In the description for the Paymaster it indicates that he is
      treated exactly like a Battle Standard. Is he therefore a
      allowed to carry a magic banner?

      A. No.

      *****

      Q. What is the correct number of attacks for Long Drong's
      Slayer Pirates?

      A. Since the "Festooned With Pistols" special rule for the
      unit states they "gain an additional attack because they are
      fighting with a pistol in each hand", you should add 1 to the
      Attacks value in the displayed statline. Thus, Long Drong has
      3+1=4 Attacks and each Pirate has 1+1=2 Attacks.

      *****

      Q. Does Long Drong's Slayer Pirates have the ability to fire multiple
      shots due to the "Festooned with Pistols" special rule?

      A. Yes. the Slayer Pirates have "two or more pistols" and thus may
      fire 2x multiple shots with their pistols in the Shooting phase.

      *****

      Q. Do the Dwarf special rules apply to the Dogs of War Dwarfs
      as well?

      A. Yes, all of the Dwarf special rules apply to Dwarf Dogs of War.

      *****

      Q. Does Asarnil's Dragon have an armour save?

      A. Yes, 3+ Scaly Skin save like most Dragons.

      *****

      Q. Are all models with names counted as characters (for example,
      Asarnil's Dragon, the Giants of Albion) for challenges, etc.?

      A. No, everything but Monsters counts.

      *****

      Q. Where can I find the rules for the Regiment of Renown,
      Mengil's Manflayers?

      A. In White Dwarf Magazine
      S. September 2004 Issue of White Dwarf Magazine (US #296 / UK #297)

      *****

      Q. What are the rules for Mengil's Manflayers' Repeater Crossbows?

      A. 24" range, S3, Poisoned Attacks, Multiple Shots (2).

      *****

      Q. Can you have more than one Dark Emissary (or Truthsayer)
      in an army?

      A. No.

      *****

      Q. Can you have a Dark Emissary and a Truthsayer in the same army?

      A. No.

      *****

      Q. Are the Dark Emissary and Truthsayer considered to be characters
      (i.e. can they join other friendly units, accept and issue challenges,
      etc.) ?

      A. Yes.
      Es war einmal ein hässlicher Blaubarsch. Der war so hässlich, dass alle Leute gestorben sind. Ende

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      ETC 2011 AR FINAL

      Open rosters are to be sent to jedyknight@poczta.fm by the captains of the teams, by July 14th.
      Open rosters will be published on this forum as soon as possible, all at the same time.
      Faulty rosters, or the ones sent after this date shall be penalized. (Basic penalty = 5 points).
      Force majeure exemptions possible.

      Rules changes:
      - Characters will get "look out sir" versus the following spells that automatically kill models or automatically remove an entire regiment: Dwellers Below, Final Transmutation, Dreaded 13th, Infernal Gateway 11-12 effect. Normal requirements for lookout sir apply.
      - Dark Elf Sorceresses cannot cast spells using more dice than normal wizards .

      General Restrictions:

      2400 Points.
      No Special or Named Characters.
      Army used can be any of the currently published GW Army books.
      A maximum of 3 identical core choices may be taken (regardless of equipment and other upgrades)
      An army may have up to 5 war machines and template weapons. Warmachines that use a template count as a single choice in this regard. All template weapons (from magic items, abilities, etc.) count, except for spells.
      Max. 45 models with missile weapons with a range of 20?+ (not incl. war machines, characters and chariots).

      Unit sizes are limited as follows:
      Units cannot be more than 40 models nor 450 points (including all command, upgrades, magic items/banners). This restriction applies during the creation of the roster - unit size/cost may be increased during the game (for example - by joining characters to the unit). This restriction does not apply to characters.

      Magic Restrictions:
      - Apart from Winds of magic and Channeling, an army may only generate 2 PD/DD per magic phase.
      - You may have units/abilities that actually would generate more than 2 extra dice, but any excess dice are lost
      - Some magic items/abilities count as generating dice toward this limit.
      - ?Count as? items/abilities may never exceed a cumulative 2 PD/DD per phase. This means that if you take the Book of Hoeth, you may not take any other items that ?count as adding PD/DD?
      - All modifiers are applied from the army list and will not change during the game.

      Detailed description
      Apart from winds of magic and through the channeling rule, an army may only ever add 2 dice to its power or dispel pool in each magic phase. Any dice added to the pool, regardless of source (generated, stolen, stored from previous magic phases, generated by magic items/abilities to boost spellcasting before or after the casting attempt, produced by spells, lore abilities, and so on) count. Excess dice are simply discarded and cannot be used in any way (i.e. - they can?t be stored).

      If a dice is stolen from the opponent?s pool, but your army has already generated two extra dice, the dice is removed from the opponent?s pool and then discarded.

      Some special items and abilities DECREASE the limit of power or dispel dice you can add to the pool. We refer to those as ?count as? items. What this means is that, if your roster includes one ?counts as 1 Power Dice (PD)? item, your army can only add 1 power dice (instead of the usual 2 dice) to the pool in each of your own magic phases of the entire game (regardless of whether the item is destroyed or used up).
      Please note that you cannot have a combination of items that would decrease the limit of extra power or dispel dice to below zero.

      Item restrictions:
      - Power Scroll is banned
      - Each Loremaster ability counts as generating 1 PD each magic phase
      - Any item that auto-dispels a spell counts as generating 1 DD each magic phase.
      - Folding Fortress is not allowed

      Army Specific Restrictions:
      Beastmen: Beastmen armies have an extra 200 points for their roster (2600 total). All victory points scored against this army are decreased by 10% (excluding bonus points for banners, general, etc.).
      Bretts: No Restrictions
      Dark Elves: Hydra is a 0-1 choice. Max. 35 repeater Crossbows in the army (regardless of who carries them). Repeater Bolt Throwers 0-2. Flying units (inc. characters on flying steeds) in the army limited to 0-3. Shades max 20 models per army. Dreadlord on pegasus cannot take Crown of Command.
      Dwarves: Each spellbreaker/spelleater rune counts as +1 DD. Grudge Throwers are a 0-2 choice; May generate Max. +4 dispel dice instead of +2
      DOC: Max. 28 Models per unit; Flamers are a 0-1 choice. All daemonic gifts are 0-1. Bloodletters and Herald of Khorne are 0-3 total. Daemonic Battle Standard can take either daemonic icon or gifts.
      Empire: Steam Tank counts as a war machine; Tank, Rocket battery and Engineers are 0-1 choices
      High Elves: Max. 500 points or 40 models per unit; Vortex Shard counts as +1DD; Book of Hoeth counts as 2PD and 2 DD; Banner of the World Dragon counts as +1 DD
      Lizardmen: Salamanders are a 0-1 Choice ; Terradons and Stegadons (any kind) are 0-2 choices; Beclaming Cogitations counts as +2DD; Cupped hands counts as +2PD
      Ogres: Ogre Kingdoms armies have an extra 200 points for their roster (2600 total). All victory points scored against this army are decreased by 10% (excluding bonus points for banners, general, etc.). Rhinox Riders are allowed.
      O&G: Night Goblin Shamans are 0-3 (max 3 of any kind of NG shaman); mushroom dice do not count as power dice in regard to the PD limit.
      Skaven: All Skaven rare choices 0-1; Gutter runners are a 0-2 choice; Engineers are a 0-3 choice;
      Vampires: Wraiths and Varghulf are 0-1 choices. Wraith unit size - maximum 5 models. Army may have maximum two units (total) of: wraiths, black coach or spirit hosts. Army may include a maximum of two of the following: Helm of Commandment, Master of the Black Arts, Drakenhoff Banner.
      TK: Tomb King armies have an extra 200 points for their roster (2600 total). All victory points scored against this army armies are decreased by 10% (excluding bonus points for banners, general, etc.).
      WE: Wand of Wych Elm counts as +1 DD
      Warriors of Chaos: Hellcannon is a 0-1 choice. Infernal Puppet counts as +1 PD and +2DD; Tendrils of Tzeench and Conjoined Homunculus both counts as +1 PD. Favour of the Gods cannot be taken by a Champion of a Chosen of Tzeentch unit

      Scoring

      Victory points scored as per the rulebook, with the exceptions that:
      - units that are at 25% or less of their original models yield 50% VP's to the opponent (characters, monsters and handlers, war machines and single models are unaffected).
      -units that are fleeing at the end of the battle yield 50% VP's to the opponent.

      In both cases, bonuses (for generals, banners, etc.) are not counted towards the 50%. Units that are both: fleeing and at/below ? strength still only yiled 50% VP?s.

      0-20 Victory-Points per game
      60-100 Battle-Points per team, except for the last round, when the lower limit is dropped.
      (The losing team gets 60 points even if they score less[except in the final round] ? the winning team never gets more than 100 points, even if they score more. Real Battle Points [non-limited by the 100-60 bracket] will be used in case of the Battle Points tie as tie-breaker.)

      Victory points to Battle points per game:

      0-150 Victory-Points difference - 10-10
      151-300 - 11-9
      301-450 - 12-8
      451-600 - 13-7
      601-750 - 14-6
      751-900 ? 15-5
      901-1050 ? 16-4
      1051-1200- 17-3
      1201-1350- 18-2
      1351-1500-19-1
      1500+ - 20/0



      Virtual Line of Sight

      Size chart:
      0: Swarms - models of this size never block line of sight or give cover.
      1: Infantry, War Beasts, War Machines, Unique without the Large Target rule
      2: Cavalry, Monstrous Infantry/Cavalry/Beasts, Chariots, O&G Manglers
      3: Monsters, all Large Targets

      Line of sight is always checked virtually, drawn "base to base". Models see in their front 1/4 zone. Line of Sight is blocked by models that are equal to or larger than both: the model whose line of sight we are checking and its target.

      Line of sight and war machines:
      Catapults (and similar) can place their template so that the center is over any one unit that is at least partially visible to them.
      Cannons can choose any point between themselves and a visible target when firing. Over- or under-guessing to shoot at units the cannon does not have line of sight to is not allowed

      Terrain
      Hills are size two for each level (so a 3-step hill is size 6) and block sight / give hard cover just like models of that size. Models standing on hills add the hill size to their own size. Buildings and large rocks always block line of sight completely.
      Forests do not block line of sight, but soft cover applies to all shots fired through or into (but not out of) forests.
      Ruins do not block line of sight, but hard cover applies to all shots fired into (but not through/out of) ruins.
      Units standing behind obstacles gain soft (wood) or hard (stone) cover as per the RB.
      Buildings are treated as: as infinitely high, units inside are height 2 I (in terms of what they can see and determining cover against their shots). All buildings are level 1
      Lakes ? treat lakes exactly the same as rivers in the Rulebook
      Hedges/fences etc. ? treat all of them as stone obstacles: grant hard cover and -1 to hit in close combat against the defender, exactly as per the rulebook.
      Fields ? Soft cover for any unit inside the terrain (discerned by majority of models/base), no other effects.


      Cover from intervening units/terrain
      Cover is granted when at least 50% of models in target unit are fully or partially obscurred by other units/terrain from the shooting model. In order for intervening models to grant cover, their size must be: larger than, equal to, or one size smaller than both the target unit and the shooting model.

      Skirmishers
      Skirmishers never block LoS, and are seen in accordance with their size on the chart, but provide cover as per the above rules. The gap between skirmishers is treated as part of the unit when determining if skirmishers give cover to something behind them. Skirmishers formed up for combat block Line of Sight like normal units.

      Final temporary notes
      Rhinox and bull rhinox: please refer question to FAQ team. Until then, we suggest a conservative approach (both have Stomp, not Thunderstomp)

      Tomb kings - do note that the bonus is for the old army book and not for the new army book.
      Es war einmal ein hässlicher Blaubarsch. Der war so hässlich, dass alle Leute gestorben sind. Ende

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      Die Champions Choice soll als AC eine entschlackte, kompaktere und freizügigere Alternative für alle Spieler bieten die ihre Warhammerspiele mit einem maximalen Grad an Freiheit bei minimalen Balanceverschiebungen bestreiten wollen. Die Kompaktheit der Regeln und ein nur im begründeten Ausnahmefall Abweichen von rules as written ist oberste Prämisse.

      - 2500 Punkte
      - Erlaubt sind alle aktuellen Armeebücher (keine Kampagnenbücher) sowie Chaoszwerge und Söldner, keine besonderen Charaktermodelle (Ausnahme Legendäre Söldnereinheiten)
      - keine Einheit (inkl. Charaktermodelle) öfters als 3x
      - Reittiere (alle Arten) und Reiter geben ihre Siegespunkte auch separat ab
      -max.450 Pkt bzw. 40 Modelle pro Einheit (exkl. Charaktermodelle)


      Magiebeschränkung:
      -Es dürfen keine ZusatzEW und max. +1 ZusatzBW generiert werden
      -max.+5 Stufenbonus
      -Pro Spruch max. so viele EW, wie der höhere W6 d. Winde der Magie
      -Totale Energie erst ab Dreifach 6 (Kontrollverlust weiterhin bei Doppel 6)
      -Kein Stufenbonus für folgende Lehren: Tod, Schatten, Leben
      -Achtung Sir! zusätzlich anwendbar bei: Bewohner der Tiefe, Finale Transmutation, Höllentor S11-12 Effekt und Grauenhaften 13.

      Verbotene allg. magische Gegenstände:
      Fozzrik's Folding Fortress
      Energiespruchrolle


      Armeespezifische Beschränkungen:

      Dämonen:
      - Kein/e Große Ikone der Verzweiflung, Seelenverschlinger
      - max. 1 Auswahl aus: Sirenengesang, Unvergängliche Wut, Großer Dämon, Standarte d. ruhmreichen Chaos
      - maximal 6 Flamer
      - max. 50 Zerfleischer, zusätzlich max 25 pro Einheit, wenn HdK in der Armee

      Dunkelelfen:
      - maximal 1 Hydra
      - die Kette von Kalaeth misslingt immer bei Wurfergebnissen von 4,5,6
      - max. 40 Repetierarmbrüste in der Armee (Schatten zählen doppelt)

      Vampire:
      - maximal 5 Gespenster (inklusive einer eventuellen Banshee)
      - Eine Einheit kann nur von einem der folgenden Gegenstände gleichzeitig profitieren: Helm d. absoluten Kontrolle, Banner d. Hügelgräber, Königliche Standarte v. Strigos, Drakenhofbanner
      -Vanhel's Totentanz wird immer ohne Stufenbonus gezaubert, das Buch d. Arkhan darf pro Magiephase max.1x eingesetzt werden

      Imperium:
      -max 4 aus: Kanone (max.2), Mörser, Höllenfeuerraketenlafette (max.1), Dampfpanzer (zählt als 2 Auswahlen, max.1), Technicus, Taubenbomben
      -max 40 Schützen (Schützenreiter zählen doppelt)

      Bretonen:
      -

      Zwerge:
      - die Meisterrune der Herausforderung darf nicht mit der Rune der Bruderschaft kombiniert werden, max. 2 auto-Dispells
      - Max. 5 Auswahlen aus: Steinschleuder (max.2), Durchschlagsrune, Kanone (max.2), Orgelkanone
      - Max. 40 Schützen

      Echsenmenschen:
      - Keine Bewahrende Hände der Alten
      - max. 2 Auswahlen aus: Magiebannende Spruchrolle, Kubus der Dunkelheit und Besänftigender Geist (zählt als 2)
      - maximal 2 Feuersalamander und in Summe max. 4 Feuer-/Stachelsalamander
      - max. 2 Stegadons (egal welcher Art)

      Krieger des Chaos:
      - die Hoellenmarionetteneffekt nur bei eigenen Kontrollverlusten
      - maximal 1 Todbringer
      - das Mal des Tzeench kann nicht dazu verwendet werden um einen Rettungswurf von besser als 4+ zu erzeugen

      Hochelfen:
      - kein Buch von Hoeth
      - seltene Auswahlen dürfen dreifach genommen werden
      - max. 40 Weiße Löwen

      Waldelfen: -

      Khemri:
      Neues AB

      Skaven:
      - Max 3 Auswahlen aus: Todesrad, Höllengrubenbrut (max.1), Warpblitzkanone (zweite als 2 Auswahlen)
      - Max 4 Auswahlen aus: Bronzesphäre, Doomrocket, Warpblitzkanone (zweite als 2 Auswahlen), Waffenteam mit Schablone

      Orks und Goblins:
      -

      Ogerkönigreiche:
      - 2750 statt 2500 Punkte
      - Gnoblars (auch Fallensteller) dürfen bis zu 3 mal aufgestellt werden, unabhängig von der Anzahl der Bulleneinheiten und Jäger
      - Rhinoxreiter sind erlaubt (gelten als monströse Kavallerie)

      Tiermenschen:
      - Tiermenschen erhalten immer ihren Stufenbonus, auch wenn sie aus beschränkten Lehren ziehen

      Chaoszwerge nach Kriegerischen Horden:
      home.comcast.net/~fleschjosephp/S...schaosdwarf.pdf
      - vom Kelch der Finsternis abgezogene Energiewürfel zählen als eingesetzt
      - die Mindestgröße für Hobgoblin-Wolfsreiter-Einheiten beträgt 5 Modelle (Wolfsreiter zählen außerdem als eigene Kerneinheit)
      - Stierzentauren sind Kavallerie
      - maximal 1 Tremorkanone

      Söldner:
      - 2750 statt 2500 Punkte
      DoW: alamogt.com/pdf/dogs-of-war.pdf
      RoR: alamogt.com/pdf/regiments-of-renown.pdf
      Mengil: sactosaws.com/SAWSChallenge/R...-manflayers.pdf
      Rhinox Riders: houstonfb.com/RhinoxCavalry.pdf
      - Albioncharaktere zählen als Helden
      - der Goblinschnitter zählt als seltene Einheit (W7 gegen Fernkamp, W4 im Nahkampf, 4 LP, zuerst werden normale Slayer entfernt und dann Malakai)
      - Asarnil zählt als Held
      - Bronzino wird bei der Aufstellung innerhalb von 3 Zoll um seine Kanone plaziert
      - Rhinoxreiter sind erlaubt (gelten als monströse Kavallerie)
      - Ogereinheiten dürfen weiterhin wie im Armeebuch beschrieben in Söldnerarmeen eingesetzt werden
      Es war einmal ein hässlicher Blaubarsch. Der war so hässlich, dass alle Leute gestorben sind. Ende